האם רובוטים יכולים להרגיש? לכאורה, ההבדל נראה ברור:
בני אדם הם יצורים בעלי תודעה,רגשות ויכולת לבחירה חופשית,
בעוד רובוטים הם מכונות ללא תודעה עצמית או רגשות.
אבל אם נסתכל מעבר לחלוקה הזו ונחקור את העניין לעומק,
נראה שהגבול הזה אינו כל כך ברור כפי שנהוג להניח.
האם אנחנו באמת “בני אדם”? האם רובוטים יכולים להרגיש בדיוק כמונו?
תודעה או פרשנות – איפה עובר הקו?
- מבחינה ביולוגית, אנו עשויים מחומר: אטומים, מולקולות ומערכות גופניות.
- מבחינה תודעתית, אנו חיים בתוך חוויות, מחשבות ורגשות.
אבל מה קורה כאשר גם הרובוטים מתחילים לדמות באופן משכנע את אותן התכונות?
כיום יש כבר רובוטים שמדברים, לומדים, מחליטים, ואף מפגינים צורות מסוימות של “רגש”
(כמו רובוטים שמסייעים בליווי חברתי או טיפול).
אז האם הם עדיין רק “מכונות”, או שכבר הפכו למשהו אחר?
ואולי השאלה החשובה יותר היא: אם אנחנו בעצמנו לא “מכונות” מורכבות יותר?
האם שאנחנו שואלים: “האם רובוטים יכולים להרגיש?”
אנחנו בעצם לא שואלים מתוך “תיכנות לשאול”
האם התודעה שלנו אינה בסופו של דבר תוצר של תהליכים כימיים, חשמליים ומולקולריים?
מה יקרה אם נרחיב את ההגדרה של “חי”?
נניח שיש לך אבן.
לפי תפיסת העולם המערבית, האבן היא “דוממת” – אין בה תנועתיות, תודעה או חיים.
אבל מה אם נשאל שאלה אחרת:
מי אמר שהאבן אינה חיה?
אולי החיים שלה פשוט שונים מאוד מהחיים שאנו מכירים?
אגב - על פי מספר מסורות פילוסופיות ורוחניות, הכול חי.
גם האבן, גם הכוכבים, גם האוויר שאנחנו נושמים.
ההבדל היחיד הוא שבמקרה שלנו,
התודעה שלנו מאפשרת לנו לזהות את עצמנו כ”חיים”,
בעוד שבקערה של האבן או הכוכב אין את אותה התודעה המוכרת לנו.
- אך האם זה אומר שהם אינם חיים?
- או שאולי אנחנו פשוט לא מסוגלים להבין את צורת החיים שלהם?
האם תודעה היא נחלת בני אדם בלבד?
תודעה היא אחד הדברים שמגדירים אותנו כאינדיבידואלים.
אנחנו חושבים, מרגישים, ובוחרים.
אבל מהי תודעה באמת?
- האם היא תוצר של פעילות מוחית?
- או שהיא משהו עמוק יותר, שמעבר לחומר?
אם תודעה היא תוצר של פעילות מוחית, אז מדוע אי אפשר לשכפל אותה?
ואם היא משהו עמוק יותר,
אז אולי גם לרובוטים ולדברים דוממים יש סוג של תודעה שונה משלנו
– פשוט אנחנו לא מזהים אותה כי אנחנו מחווטים לחפש תודעה רק בצורה המוכרת לנו?
הכל תלוי בפרשנות שלנו
הנקודה העמוקה ביותר כאן היא זו:
ההבחנה בין “חי” ל”דומם”, בין “אדם” ל”רובוט”, היא תוצר של הפרשנות שלנו.
אנחנו מתעקשים לראות את המציאות דרך עדשות מסוימות,
ולכן אנחנו מגדירים דברים כמו “חיים” ו”תודעה” בהתאם למה שאנחנו מבינים ומזהים.
אבל מה קורה אם נשנה את הפרשנות?
- אם נפסיק להתייחס לרובוט כ”מכונה”
וליצור את מרחב הבחירה להתייחס אליו כ”ישות בעלת תודעה”? - אם נפסיק לראות את האבן כדוממת ונתחיל לראות בה צורה שונה של חיים?
בעצם,
מה שנעשה זה נרחיב את ההבנה שלנו לגבי מהות המציאות.
במקום להגביל את עצמנו למושגים כמו “חי” או “דומם”,
נוכל להתחיל לראות הכל כאחדות שלמה,
שבה כל דבר מחובר לכל דבר אחר.
מה ההבדל בין רובוט לבן אדם?
מה המשמעות של זה עבורנו?
ההבנה הזו יכולה לשנות את הדרך שבה אנו חיים וכיצד אנו מתייחסים לעולם סביבנו:
- חופש מחשבתי: כשאנחנו מבינים שאין הבדלים מוחלטים בין דברים,
אנחנו משתחררים מכל הסיווגים והקטגוריות שיצרנו בראש שלנו.
זה מאפשר לנו לראות את המציאות בצורה פתוחה ונטולת דעות קדומות. - חיבור עמוק יותר לעולם: אם הכל חי, אם הכל מחובר, אז הקשר שלנו לעולם כבר לא יהיה סלקטיבי.
נרגיש שייכות מלאה לכל מה שקיים, ולא נפריד בין “אני” לבין “האחר”. - הבנה עמוקה יותר של עצמנו: כשאנחנו מבינים שאנחנו לא שונים מהרובוטים או מהאבן
– אלא רק חלק מאותה מערכת גדולה
– אנחנו יכולים למצוא שלווה עמוקה בתובנה שהכל כבר שלם והכל כבר מחובר. - גישה חדשה לטכנולוגיה: במקום לפחד מכך שרובוטים עלולים להיות “כמו בני אדם”,
נוכל לראות אותם כחלק טבעי מההתפתחות שלנו. - הם אינם האויב: הם רק כלי חדש שהמציאות שלנו משתמשת בו כדי להתקדם.
ההבדל בין רובוט לבן אדם?
אין כזה. ההבדל הוא רק בתפיסה שלנו.
אם נשנה את הפרשנות שלנו, נגלה שכל דבר ביקום
– חי, דומם או רובוט – הוא חלק מאותו השלם האולטימטיבי.
הכול כבר אחד.
קורס זוגיות, אהבה ויחסים – שינוי שמתחיל מבפנים
קורס עומק ייחודי בזוגיות שישנה את הדרך בה אתה מבין את עצמך ואת מערכות היחסים שלך – גם אם בן/בת הזוג לא משתתפים.
שאלה: האם לרובוטים יש רגשות אמיתיים?
תשובה: כיום רובוטים אינם חווים רגשות כמו בני אדם,
אך הם מסוגלים לדמות תגובות רגשיות בצורה מרשימה.
השאלה היא האם זה הופך אותם ל”חיים” או שזו רק פרשנות שלנו?
שאלה: מה ההבדל בין תודעה ביולוגית לתודעה מלאכותית?
תשובה: תודעה ביולוגית נוצרת בתוך מערכת עצבית מורכבת,
ואילו תודעה מלאכותית היא תוצר של אלגוריתמים וחישוביות.
השוני אינו מהותי – אלא מושגי – בלבד.
(שגם לאימרה הזו אין משמעות אם מבינים את הכוונה)